#39. Subscription Wrapped. Hvad har vi lært, hvad har inspireret os? Hvad tager vi med ind i '25?
Subscrybe_39_mixdown.mp3
Jonas Juul Jeppesen
Velkommen til årets sidste Subscription Talks. Og den har vi faktisk valgt at kalde Subscription Wrapped, fordi det her med Wrapped er totalt moderne og enigtiden i forhold til det at drive en abonnementsforretning.
Og drive en rigtig, rigtig god abonnementsforretning. Vi kender det jo fra Spotify, alle sammen. Vi venter på opsamlingen på året. Gav vide om den nu har forstået mig rigtigt, eller om jeg forstår mig selv, eller hvordan pokker det nu handler om. Men i hvert fald er det super, super spændende,
det her med, at året bliver samlet op. Og det sker jo ikke kun i Spotify, det sker jo faktisk også på Strava. Det sker i Swift. Nu tager jeg sådan nogle træningsapplikationer, jeg selv benytter mig af. Men det sker faktisk alle mulige, umulige steder. Så kan man spørge sig selv, hvad betyder det der wrapped egentlig?
Jeg prøvede at slå det lidt op, fordi jeg vidste ikke helt, hvad det betød. Jeg vidste fx ikke, at det betød indpakket eller omsluttet. Men det gør det faktisk. Og lidt mere i en overført betydning, så kan man jo sige, at wrapped betyder det her med at opsummere.
Ja, selvfølgelig indpakke året, omslutte året, opsummere året. Og det centrale med det her wrapped, det må være noget i retning af, at man samler op på sine personlige oplevelser. Det må være noget med, at det understreger ens engagement ind mod fx Spotify.
ind mod for eksempel Spotify.
Det må være noget med, at man tager afsæt i mig, og man spejler den ud mod alle de der medabonenter, der nogle gange er. Der er mulighed for at dele, se mig, se mig, hvad jeg har lyttet til. Det er, at den er fanget i selv nogle gange.
Hvem har lyttet til flest minutter, og kunstnere, og så videre, og så videre. Og så det der med sådan lige en tur ned ad Memory Lane, og en mindeværdig øjeblikke, altså det er egentlig ret vildt. Så jeg tænker sådan lidt, og det kunne jeg godt tænke mig at snakke med mine gæster om lige om lidt. Jeg tænker sådan lidt, at hvis man som virksomhed, som abonnementsvirksomhed,
evner med rette at kunne lave en wrapped, at man har data nok til det, man har indhold til det, man har en tjeneste, der faktisk evner at kunne samle året op, så er man eddermame godt kørende. Hvis man så også skal lave en forretning på det, så er det jo dobbelt op godt kørende.
Det er det, vi skal snakke om. Og så laver vi det sådan lidt dobbelt, fordi vi skal også lette en tur ned af vores egen memory lane, altså en wrapped på Subscription Talks, hvor vi jo har talt omkring det at være i evig udvikling med TV2 Play.
Vi har talt omkring det her med konstant at fokus på udbyttet og styre forventninger med Søren Bækman. Vi har talt omkring det der med at skabe medlemsfølelser, blandt andet med gutterne fra Memora, som jo vandt e-handelsprisen,
og så videre og så videre. Så det glæder jeg mig til at snakke med mine kære gæster om. Og det er jo jer, Morten og Morten. Velkommen til dig, Morten Suhansen.
Morten Suhr Hansen
Tak for det, og tak for invitationen. Jeg har taget en gave med til dig, Jonas. Ja, hvad har du taget med? Og til podcasten har jeg taget en lille flaske portvin med. Vi sidder jo også her sidst på året op mod jul, så jeg synes, det er på sin plads.
Jonas Juul Jeppesen
Jeg kan jo lige sige til lytterne, at Morten har taget godt og vel en halv flaske portvin med, fordi han har faktisk siddet her og tylder lidt. Ja, lidt. Så hvis man synes, at Morten er i lidt godt humør, så er det altså fordi, han har en lidt...
Morten Suhr Hansen
Der er mange skid på. Der er mange grunde til, at jeg er i godt humør, men det kunne være en af dem.
Jonas Juul Jeppesen
Jamen, det er dejligt, at du er med.
Morten Suhr Hansen
Så skål.
Jonas Juul Jeppesen
Skål for det. Men skal vi ikke lige vente med at skåle, indtil vi lige har vores tredje? Jo. Vil du gerne have en dobbelt skåler?
Morten Suhr Hansen
Ej, vi venter. Det er på sin plads. Lad os lige tage den anden Morten med.
Jonas Juul Jeppesen
Det er også sådan lidt sjovt, når man bliver lidt stiv, så mister man også sådan lidt både sine hæmninger og sin gode opdragelse.
Morten Suhr Hansen
For godordens skyld, det er jeg ikke.
Jonas Juul Jeppesen
Nej, det er du nemlig ikke. Vi skal nemlig byde velkommen til dig, Morten Stahl. Tak for det. Og du er lidt en særlig gæst, fordi vi tænker egentlig, du og jeg i Mortens Hur, at Morten Stahl er jo bare vores gode kollega. Men det er du faktisk først per 1. i 1. 2025.
Og vi optager jo her fredag før jul, så lige nu er du sådan set bare vores gode samarbejdspartner. Så derfor er du også lidt vores eksterne gæst, selvom det virker fuldstændig forkert. Men kan du ikke lige hurtigt, før vi skåler, kan du ikke lige hurtigt introducere dig selv for lytterne?
Morten Stald
Jo, jeg hedder Morten Stahl, og jeg har de seneste 3,5 år været selvstændig konsulent og arbejdet med forretningsudvikling. Både med abonnementsforretninger, men egentlig også med virksomheder, der ikke var i abonnement.
Og inden det, der har jeg en lang historik i den danske mediebranche, senest som kommersiel direktør på Dagbladet Information.
Jonas Juul Jeppesen
Og der er du jo i svage øjeblikke benyttet af subscribesydelser. Men vi kender især deltid hinanden tilbage, da vi var kolleger, helt tilbage fra faktisk fra 2000, da vi to tånsede rundt i Aarhus med noget telemarketing.
Morten Stald
September 2000.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, lige præcis. Så det er skønt, skønt, skønt at være samlet igen. Enig. Så velkommen. Skal vi lade dig om bord? Ja. Men skal vi skåle så da? Lad os gøre det.
Morten Stald
Glædelig jul.
Morten Suhr Hansen
Høj!
Jonas Juul Jeppesen
Morten, det er sådan set fordi du er vores gæst, så er det faktisk også dig vi skal have vanen tro. Yndlingsabonnementet fra. Så hvad har du hittet på?
Morten Stald
Jamen, jeg har faktisk ikke talt hvor mange abonnementer jeg har. Men jeg har mange. Jeg har selvfølgelig alle de klassiske. Men den jeg har taget med som mit yndlingsabonnement er faktisk det, der hedder en Aura Ring,
som er sådan en variable, som jeg har på hånden, som tracker mig, hvordan jeg sover, og hvordan mit stressniveau, og hvordan min puls, og altså kan man sige en masse data på, hvordan min krop agerer.
Ja. hvordan min krop agerer. Det synes jeg er helt vildt spændende. Vi er virkelig, virkelig vilde med data. Så det at kunne få feedback på sin egen krop, og hvordan det, jeg laver, påvirker mig,
det synes jeg er sindssygt spændende.
Jonas Juul Jeppesen
Hvad siger den så om dig lige nu? Hvilken kropstilstand er du lige nu?
Morten Stald
Man kan faktisk ikke se det lige nu. Den er altid lidt forsinket. Men jeg kan se, når vi nu er færdige med podcasten, så vil jeg kunne gå ind og se, hvor jeg er stressnivea-mæssigt. Det beregner den på baggrund af en masse forskellige parametre.
Men det er også sjovt at se, hvordan man i løbet af en helt almindelig dag, altså nogle gange er helt oppe i det røde felt, og andre gange faktisk slapper ret meget af, på trods af, at man kan være produktiv.
Morten Suhr Hansen
Det synes jeg er virkelig, virkelig fascinerende. så også et rapt, hvor du kan se dit stressår?
Morten Stald
Helt passende fik jeg mit rapt her til morgen.
Jonas Juul Jeppesen
Gjorde du det?
Morten Stald
Ej, hvor godt.
Jonas Juul Jeppesen
Velkommen Morten Stahl, dit år har været helt af helvede til. Du har været kæmpe stresset. Nej, det er en historie.
Morten Stald
Nej, men det der er jo pointen med det her. Man skal jo ikke have sådan en her, for man bliver stresset over det. Hvis man kigger på den og tænker, at jeg har sovet helt af helvede til. Panik, panik. Så gør den det forkert. Man skal jo tænker, at man har sovet helt af helvede til. Panik, panik. Så gør den det forkert. Man skal jo tænke på det som tendenser.
Og det er også derfor, at lige præcis i det her regi, der giver sådan et rap, et utroligt god mening, fordi så kan man se, hvordan har mine måneder været. Og der er jo sådan noget omkring, altså søvnkvalitet handler jo rigtig meget omkring konsistent. Så hvis man er konsistent omkring, hvornår man går i seng og hvornår man vågner,
så er det ret, det giver en bedre søvnkvalitet. Og det er jo interessant at se, hvordan udvikler det i løbet af året.
Jonas Juul Jeppesen
Det er vildt interessant. Jeg kunne vildt godt tænke mig sådan noget, men jeg må ikke gå ned af den bane, det ved du også godt, Morten Suhr. Jeg elsker at måle og veje alt, og det kan jeg ikke administrere. Det er også derfor, at jeg har et gammelt ur, der skal trækkes op. Det fortæller sgu ikke noget omkring rap af nogen som helst.
Og det er for det gode, men jeg kan virkelig godt følge dig, Stal. Men hvorfor det er fedt, og hvad det kan.
Morten Suhr Hansen
Don't do it.
Morten Stald
Ja, det handler jo meget om det der med, at man tracker, og dermed så får man et indblik og noget læring, og så kan man justere. Og det er jo grundlæggende det, jeg synes, der er fedt. Så den der optimeringsmulighed.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, fedt. Jeg tænker, de herre, Morten og Morten, sur og stald, jeg tænker, vi har tre kapitler, vi skal mosle os igennem her i vores RAPT. Og det første, det er, at jeg kunne egentlig godt tænke mig, at vi taler lidt omkring årets mest inspirerende abonnementsoplevelse og cases.
Og vi har jo talt med nogle af dem faktisk også i de andre afsnit, men lad os lige tage en tur med hensyn til det, nummer et. Nummer to, det er, og det er jo fordi, vi er jo sådan nogle lærende mennesker, vi vil gerne udvikle os, både krop og sjæl. Så jeg kunne egentlig godt tænke mig at tale med jer omkring,
hvad synes vi egentlig, at vi har lært i 2024? Og det kan vi så måske prøve også over til punkt nummer tre. Hvad er det for nogle trends, som vi tror på, der bliver de gældende ude i 2025? Så vores rap peger altså også lidt fremad. Vi kan godt lide at perspektivere tingene.
Er I med på den?
Morten Suhr Hansen
Absolut.
Jonas Juul Jeppesen
Godt. Så lad os kaste os ind i året, der er gået, og de mest inspirerende abonnementsoplevelser. Og jeg kan lige for god ordens skyld, lige lave en hurtig lille rap. Vi har jo talt med, kan du huske det Morten Suhr? Vi talte jo med, i starten af året, der talte vi med Nordisk Film omkring biografabonnementer.
Korrekt. Vi har jo talt med Cykelfolk omkring det her med, at abonnement forener Cykelfolk. Vi talte med Danmarks Cykelunion sammen med Rafa. Så har vi jo haft sådan nogle special optagelser, fordi vi i forbindelse med e-handlingsprisen og abonnementsudnemmelsen,
der talte vi som sagt med Memora, vi talte med Ondi, vi talte med Save, vi talte med GoLearn og vi talte med Matas. Og det var så Memora, der vandt. Det var et skarpt felt. Så talte vi omkring i de sidste, og det er ikke sikkert, at vi er helt færdige med det,
men vi har talt omkring onboarding i tre afsnit i vores lille onboarding-serie. Først Oplive, så Oplyse hed nummer et. Forventningsledelse med Søren Beckmann. Og så Amalie ude fra TV2 Play talte vi omkring den måde, de arbejder med onboarding på,
og det her spændende fænomen, deres oplevelsespyramide eller kundepyramide. Så har vi talt lidt omkring de her mange tendenser. Vi har jo talt med henholdsvis 1000 nordmænd, svensker og danskere i vores store skandinaviske subscription survey.
Og så har vi talt om at sætte alt på abonnement, når man har med et kontor at gøre i vores afsnit omkring spaces og service. Så nu er det lige samlet op, opsummeret, omsluttet, de her. Så jeg kigger over på dig, Morten Suhr,
til at starte med. Ja, tak. Hvad du lade dig inspirere af? Hvad synes du, der har været spændende? Hvad du lærte dig at inspirere af? Hvad synes du, der har været spændende?
Morten Suhr Hansen
Jeg synes jo, det er en helt imponerende liste af podcasts, du har lavet i år, Jonas Og mange, mange spændende emne Og jeg har jo selvfølgelig lyttet til alle podcasts
Jonas Juul Jeppesen
Du er min bedste lytter
Morten Suhr Hansen
Flere gange
Jonas Juul Jeppesen
Sådan
Morten Suhr Hansen
Vi har præcis været med i nogle af dem
Jonas Juul Jeppesen
Gentagelsefrem og forståelsen jo
Morten Suhr Hansen
Så jeg tror, der er i hvert fald to, som jeg har lyst til at fremhæve. Og den første kunne være serien omkring onboarding. De her tre afsnit i en serie, som vi samlede.
Og det er fordi, jeg synes, det flugter rigtig, rigtig godt med nogle af de spændendegge det, vi kalder abonnentrejser.
Altså det her med, hvordan kan vi over tid bygge stærke relationer med vores abonnenter. Alt i en abonnementsforretning handler jo om både at sælge abonnementer,
men i lige så høj grad at udvikle relationen med abonnenterne, når først de er ombord. Så det handler om den gode sign-up oplevelse, det handler om onboarding, hvordan tager vi godt imod,
men også hvordan vi så hen over tid hjælper dem med at bygge vaner i forhold til vores produkt, hvordan de i virkeligheden bliver fastholdt og bliver ved med at blive fastholdt i deres
engagement. Det handler om nogle gange at opsælge. Det handler også om de gode oplevelser, når man gerne vil ud af abonnementet igen, og måske vende dem tilbage. Alt det kalder vi jo abonnentrejser, og det har vi arbejdet meget med
for en lang række af vores kunder. Og onboarding er selvfølgelig et element i de her abonnentrejser, som bare er super vigtigt i det her med at bygge relationer. Og det kan jo godt lyde sådan lidt blødt, og hvor er det vigtigt,
at vi er søde ved vores abonnenter osv. Men det er jo også hardcore forretning, vi taler om her. Det handler jo om kundelevetid. Det handler om at undgå churn.
Så alle de her KPI'er, vi egentlig måler vores abonnementsforretning på, dem kan vi jo påvirke ved at bygge gode abonnentrejser. Og det starter meget ofte med onboarding. Og der synes jeg, vi havde nogle meget, meget, meget
spændende perspektiver inde i det forløb.
Jonas Juul Jeppesen
Ja. Der kunne vi jo måske godt, nu vender jeg lige over mod dig, Morten Stahl, der kunne vi jo måske godt tale videre i serien også, fordi at onboarding jo, altså hvis man skal bemistre den, så handler det jo også om data og at få tracket, altså få sat en ring
omkring abonnenten, så at sige.
Morten Stald
Jamen rigtig, Marmar. Når du siger, Morten, at det der med, at det er også god forretning, og det er det jo, men jeg synes jo grundigt set at det er også god forretning, og det er det jo, men jeg synes, at grundigt set, det handler om, at man som virksomhed tager sine kunder seriøst. Ja, godt sagt. Altså i 2024 og i særdeleshed i 2025 og fremad,
altså vi vil jo tage seriøst. Når vi vælger at bruge nogle penge på et produkt, så vil vi bydes ordentligt velkommen, vi vil sikre, at processen skal være lækker. Ja. Altså fordi der er nogen, der virkelig er dygtige til det her,
og det har vi alle sammen oplevet. Så hvis vi oplever det modsatte, så er vores terskel for, hvornår vi bliver irriteret, ret...
Jonas Juul Jeppesen
Og som abonnenter er vi ret finfølende, ikke?
Morten Stald
Jo, det tænker jeg. Kræver det. Ja, det synes jeg jo er fair. Men det stiller selvfølgelig nogle krav til virksomhederne. Og jeg synes også, altså nu siger vi, at jeg er jo vild med data, og at have data på mig selv og lignende. Men der er også hele grænsen over at sige, hvad er det for en data, man giver videre,
og hvad med GDPR, og er der styr på det? Og det er jo et andet krav, der også er. Så på den ene side vil man jo gerne have, at man bliver genkendt af virksomheden, men man skal også føle sig tryg i forhold til, at man faktisk har givet noget data.
Jonas Juul Jeppesen
Helt ikke genkendes på tværs af forskellige virksomheder.
Morten Stald
Nej, nej, nej, det skal jo give mening for mig som forbruger. Men jeg er meget enig i onboarding-delen.
Jonas Juul Jeppesen
Hvad tænker du selv, når du tænker tilbage på 2024? Hvad synes du, der har været inspirerende at kigge på af caset?
Morten Stald
Jeg vil faktisk godt blive i min Aura Ring, fordi det har været en ret spændende udvikling. Jeg kan ikke huske, hvornår de er søvn, og så fik man data på det.
Da jeg købte version nr. 2, der kunne man tilkøbe et abonnement, som så gjorde man feedback på sin dagsaktivitet. Så det var sådan en add-on. Man kunne også bare købe ringen og have sin tracking om natten. med en opgradering, som gør, at den begynder at kunne forudsige,
eller advare at sige, der er nogle signaler nu, din krop giver, som gør, at det kan være, at du bliver syg om et par dage. Og man kan sige, det koster ikke ekstra, men det er mere bare sådan, jeg får mere for det samme, og det er værdifuldt,
fordi hvis jeg ved, der er noget i din krop, der begynder at være lidt presset, så kan jeg måske sørge for, at jeg lige bremser en lille smule med aktivitet, træner lidt hårdere, går lidt tidligere i seng, sørger for at spise endnu sundere, eller hvad det nu kan være, så jeg måske kunne undgå at blive ramt
af den store og langvejige forkølelse. Og det synes jeg, der er noget udvikling i produktet, som er ret interessant at se, hvordan de videreudvikler på det.
Jonas Juul Jeppesen
Det er jo også lidt det der med, at det er i hvert fald noget, vi har meget øje for, det der med, at man aldrig står stille. Hele tiden udvikler sig, og det er måske også tilbage til, hvad det er for nogle krav, som abonnenterne egentlig stiller. De abonnerer faktisk på en fortsat udvikling.
Du har jo faktisk en forventning om, at næste år, så har ringen og hele den der service omkring det, taget det til det næste niveau. Hvad det næste niveau skal være, det har du måske nogle ønsker til, men du vil også gerne overraskes.
Morten Stald
Præcis. Jo, jo, fordi det var ikke noget, jeg har stået og ventet på, men da de ligesom præsenterede det, og det er ikke gået i luften endnu, men det er sådan noget, de ruller stille og roligt ud nu her.
Jonas Juul Jeppesen
Der var jo ikke nogen, der vidste, at de skulle vente på Wrapped, vel? Men da det så kom og blev pakketeret på den måde, som det nu engang gør, så bliver man jo lige pludselig, så abonnerer man jo på den del
Morten Stald
inde i abonnementet. Jo, jeg tror, det er rigtigt, den der, man har en forventning om, når man køber sådan så skal den bare udvikle sig og tilpasse nye behov.
Jonas Juul Jeppesen
Interessant.
Morten Stald
Og det er der, hvor det gør det værdifuldt.
Jonas Juul Jeppesen
Hvad tænker du, Morten? Andre ting?
Morten Suhr Hansen
Ja, altså den anden podcast, jeg har lyst til at fremhæve, det er den, som vi kaldte Space as a Service. Fordi den hænger lidt sammen med et af mine egne personlige abonnementsøjeblikke
i året, der gik. Det her med, at vi jo flyttede til et helt nyt kontor, et helt nyt office space, og så satte vi os for, at det må da kunne lade sig gøre, at alt, hvad der er i det kontor, det er i abonnement.
Så vi prøvede at bygge sådan det perfekte abonnementskontor. Og det var det, vi talte om i podcasten, space, altså service, hvor vi blandt andet havde Printerguys med, men også Nordnord. Og sidst nævnte, synes jeg er en utrolig interessant virksomhed.
Altså kontormøbler og alt det, der indgår i et kontor i abonnement. I en meget, meget fleksibel og convenient løsning. Og med hele den her abonnentrejse.
Både salget, men også onboardingen og kostom og succesdelen. Tænkt enormt godt ind. De har jo den der tankegang. Hvad hvis kontormøbler var ligesom Netflix? Det har ligesom været deres ledestjerne.
Det var sjovt for os at prøve at se, om det kunne lade sig gøre, men det har også virkelig været inspirerende at tale og undersøge, og faktisk også for vores vedkommende indgå aftale med nogle af de her sammenhængere.
Jonas Juul Jeppesen
Jeg kan huske, vi sad og talte med, det var Anders Jebsen, som har en fortid hos IKEA, og han sagde, at når man starter på sådan et projekt her, så gør som IKEA. Det er jo ikke, fordi IKEA er de 100 meter mester i at lave abonnementer, men de er jo rigtig, rigtig dygtige til
at designe, ikke også? Og få folk til at være med på det. Og de sagde, vi starter altid med et blankt stykke papir. Okay. Og så starter vi med at skrive en pris, og den pris det er, hvad tror vi egentlig, at
de der kunder her, abonnenter, de vil betale for os? Og det de jo gør her i Nordenorm, det er, at det er jo en fast pris om måneden, lige meget hvor mange møbler man, altså per kvadratmeter, lige meget hvor mange møbler man altså per kvadratmeter, lige meget hvor mange møbler man tumler ind i den kvadratmeter. Det er bare den faste pris om måneden. Så de har skrevet den der pris op
og så vil man sige, okay, så er det godt at synes, det er jo godt nok en lille pris, men så skal vi simpelthen bare hele vores infrastruktur og hele vores, hvad kan man sige, værdikæde til at matche det, og se om vi kan lave en forretning på det. Det var meget inspirerende
synes jeg. Jeg hører mig selv gentage det og citere ham for det, når jeg sidder i nogle andre cases
Morten Suhr Hansen
siden. For det kan man bruge på tværs af alle virkelige typer af abonnementsvirksomheder.
Jonas Juul Jeppesen
Tidligere ofte er det prisen, der kommer til sidst. Hvad er vi nødt til at tage for det, for at få casen til at hænge sammen? Og så er man faktisk på galt spor. Det er det. Jeg kom faktisk lige til at tænke på, hvis jeg lige må drage noget ind. Fordi at du skulle være med, Morten Stal, og vi har vores fortid der tilbage i
telemarketing i Aarhus, og efter vi har ringet nogle år på Bernensk og BT og Weekendavisen, det var det, vi startede på dengang, så kom blandt andet over stifttiden ind. Og det er gået op for mig, jeg har i år tegnet et abonnement på stifttiden.
Jeg troede aldrig, jeg skulle gøre det. Jeg kan huske, vi havde en gammel kollega, som også hed Morten Aaberg, han sagde, stifttiden er bare for blåhøde damer ude i Rigskov. Og jeg er, som I ved, ikke blåhøde gamle damer. Men jeg er blevet opmærksom på,
og også indtil jeg lige siger det, det er, at jeg virkelig har... Det er jo, fordi de har en podcast, som jeg elsker. Det er noget med AGF at gøre, ikke?
Morten Suhr Hansen
Selvfølgelig, jeg skulle lige til at sige, det er nok noget med AGF.
Jonas Juul Jeppesen
Det er Vige Snit, hedder den. Men det der med, at de der gutter, der laver den, de er så dybt passionerede for at lave det her, og følger jo de her AGF-folk alt for meget i sygt og tyndt, og overleverer det på en fantastisk måde.
Altså, det synes jeg bare er fantastisk. Og det her får mig til at tænke på det her med i en tid, hvor det her med, at indholdet i den grad bliver genereret af AI, så synes jeg, det er jo fantastisk, hvordan man abonnerer på ægte mennesker.
Morten Suhr Hansen
Så du abonnerer på stiften på grund af en podcast?
Jonas Juul Jeppesen
Ja.
Morten Suhr Hansen
Det er interessant.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, og det er godt at være sådan lidt en enmandskalop her. Så følte jeg lidt, at jeg var i skyld til dem dernede med, at nu har jeg lyttet den her gratis podcast, jeg synes virkelig
de leverer det godt, så derfor har jeg så tegnet et abonnement, og så har jeg bare fundet ud af, men alt det andet, hold op, var det bare vigtigt for mig at følge med i det lokale med mine børn og alt det der. Jeg synes bare det var interessant i det her tid, hvor vi prøver at automatisere
og alle de forskellige ting, at der er bare lige sådan tre passionerede AGF-gutter, der bare skinner for hårdt igennem og så bare linker mig ind til det her. Det skal vi bare stadig huske. At vi abonnerer også på mennesker, og ikke bare på maskiner og tracking og alt det der, der sker bag om ryggen på os.
Så for lige at genkalde tilbage i nogle af de der kampagne, vi ringede, jeg kan huske, der var en kampagne, der hedde, prøv at lære her og her, hed den, i ét ord. Så det vil jeg bare lige sige til folk, prøv lige at høre her, abonner altså også på mennesker.
Skål for første kapitel i vores lille...
Morten Suhr Hansen
Skål for GF også.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, og måske om mennesker. Om mennesker, ikke? Der er mange ting at skål for GF også. Ja, og mennesker. Og mennesker, ikke? Der er mange ting at skåle for. Der er også mennesker i GF. Lad os gå videre til anden kapitel. Jeg sidder og kæmper lidt med den der. Jeg synes, det smager rigtig godt, men der er noget bøvsevand over det også.
Jeg skal lige prøve at holde lidt igen, for lytternes skyld. Gerne. Lad os gå til andet kapitel. Og det, hvad har vi egentlig lært i 24? Det har vi måske allerede mixet lidt ind i det. Der får du lov til at starte, Morten. Hvad har vi egentlig lært i 24, som du vil trække frem?
Morten Stald
Jamen, jeg havde faktisk fremhævet også det der med den gode brugeroplevelse og onboarding, hvor vigtigt det er. Så det skal jeg nok lade mig sidde og gentage igen. Men jeg tænker også, og det er jo sådan lidt en anden tendens, men den kan jo godt rigtig meget tabe ind i det at være abonnementsforretning også.
Altså det her fokus på bæredygtighed, at der jo er flere og flere. Jeg læste om en undersøgelse fra børsen bæredygtighed, hvor 32% siger, at en virksomheds bæredygtighed har betydning for dem
i forbindelse med køb eller anbefaling til venner og familie. Og det betyder jo, at det påvirker ret meget. Og hvis man så går ned i generation Z, så er det jo endnu højere grad. Så alle de unge, som de fleste virksomheder jo virkelig gerne vil have fat i,
der har det faktisk en betydning.
Jonas Juul Jeppesen
Men må jeg ikke lige udfordre dig på det? Jo. For jeg blev helt ked af det på mine gamle dage. Fordi jeg ville gerne, at det var rigtigt. Men jeg bliver helt bekymret for, om det nu er rigtigt, det du siger. Altså, du har selvfølgelig set undersøgelser og sådan nogle ting, men det er jo fordi, jeg synes faktisk, at vi siger et og gør noget andet
omkring det her med bæredygtighed.
Morten Stald
Og det tror jeg også, der er undersøgelser, der også siger, at vi tror, vi er mere bæredygtige, end det vi egentlig er, når vi så svinger dankortet. Men jeg synes, der er jo stadigvæk noget omkring tendensen.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, fair nok.
Morten Stald
Og der tænker jeg netop det der med at sige space, altså service, altså tænke på møbler i kontor og sådan noget. Det er jo fint, så låner man det i en periode, og så bliver det brugt af nogle andre på et andet tidspunkt. Og der tror jeg bare, at der er nogle store muligheder i det, hvis man ligesom taber ind i det,, og ikke bare tænker bæredygtighedsdelen som noget, man klister på på siden, fordi man skal jo rapportere på det, så bliver det ikke ægte.
Så bliver det ikke mennesket bag, så kan man sætte noget chat-GBT til at skrive en rapport, og så giver det ikke noget værdi.
Morten Suhr Hansen
Men hvis man faktisk prøver at tænke det ind i den måde, man driver sin forretning på, så tror jeg, der er hul igennem til forbrugerne også. Det tror jeg også, men jeg tror, at det, man skal tænke over, det er, at bæredygtigheden må ikke stå alene. Hvis du kan kombinere bæredygtigheden med nogle af de andre forbrugertrends,
for eksempel convenience og fleksibilitet, så står man enormt stærkt. Nu nævner du selv Space og et af Nordenorms kontormøbelabonnementsfolk. Et af deres bærende argumenter er netop bæredygtighed.
Men de er også meget bevidste om, at det kan ikke stå alene, hvis ikke modellen samtidig er convenient og rigtig prissat. Den skal være bedre på andre parametre. Man kan også tage måltidskasserne fra årstiderne,
som jo er meget bæredygtige. Mindre madspil, mere grønt osv. Jeg tror, mange køber årstiderne, fordi de er glade for bæredygtigheden. Men det kan ikke stå alene. Det er også, fordi det er convenient og nemt og passer ind i din hverdag osv.
Så bæredygtighed må ikke gøre det sværere, det skal gøre det nemmere. Hvis du har de parametre koblet sammen, så tror jeg, du har et meget, meget, meget stærkt.
Morten Stald
Ja, men lige præcis er det derfor, jeg tænker, at man skal ligesom have bæredygtigheden ind i kernen af forretningen. Så det er ikke bare for at prøve at koble på siden og sige, vi sorterer også affald. Det skal ligesom tænkes ind. Og så selvfølgelig skal det være convenient og lækkert og god onboarding og alt det her.
Jonas Juul Jeppesen
Men det er fedt det der med, at når konsekvensen af vores handlinger eller det vi abonnerer på, det er, at det bliver bæredygtigt. Så er det ret fedt. I stedet for, at konsekvensen er det modsatte. Jo, præcis. At man så skal skamme sig eller dække det lidt af, hvad pokker man nu gør.
Men vi snakkede jo om det i forbindelse med det her med product as a service. Og jeg tror også tilbage i cykelafsnittet, at vi snakkede om det med RAFA og med Dansk Cykelunion, fordi vi var garanteret forbi det hele det her fænomen med, at hvorfor skal man nu eje sådan en dyr racercykel, kan man ikke bare have adgang til den? Også fordi det buller jo frem på transportcyklerne med swapfeeds og wheeling og alle de der forskellige ting.
dygtige, fordi de har et incitament for at passe godt på cyklerne. Og lige så snart, at vi andre ville sætte dem hen i et aflattet skur eller lade eller et eller andet, så skal de ud og køre med nogle andre. Og de er nødt til at lave dem som sagt ordentligt. Så hele produktionslinjen og hele måden forbrugerne konsumerer det på, er mere bæredygtigt end når man ejer tingene.
Morten Stald
Præcis. Når man kunne sige, altså min iPhone her, hvis jeg havde ikke bare tele abonnementet i abonnement, men hvis jeg faktisk havde telefonen i abonnement, så havde Apple jo et incitament til, at batteriet var længere holdbart end det, det er nu.
Jonas Juul Jeppesen
Der kan man godt mistænke, at den får et andet incitament.
Morten Stald
Måske.
Jonas Juul Jeppesen
Morten, fik jeg spurgt dig?
Morten Suhr Hansen
Nej.
Jonas Juul Jeppesen
Nej? Værsgod. Hvad har du lært?
Morten Suhr Hansen
Jeg kunne godt tænke mig at tale om det, som jeg nogle gange kalder det store abonnements- dilemma.
Jonas Juul Jeppesen
Ja.
Morten Suhr Hansen
Altså, vi lavede jo, og det er jo også tilbage til vores rap, vi lavede den her store undersøgelse, Scandinavian Subscription Survey, hvor vi spurgte 3.000 danskere, nordmænd og svenskere om abonnement.
Vi kan lige så godt sige det, som det er, abonnementsbevægelsen, den bulrer afsted. Altså, den viser jo vækst på alle parametre. Også i forhold til da vi lavede undersøgelsen forrige gang. 2020, ja. lavet undersøgelsen for i gang. Så nu har de skandinaviske husstande i gennemsnit 20 abonnementer per husstand.
De bruger i gennemsnit 78.000 kroner om året på deres abonnementer. Og faktisk siger 49 procent, at de tror, at vi har endnu flere abonnementer i fremtiden.
Så abonnementsøkonomien den buller jo af sted. Og det burde jo egentlig være fantastiske nyheder for alle, der sælger abonnementer.
Jonas Juul Jeppesen
Er det ikke rigtigt? Jo, er det ikke også det så?
Morten Suhr Hansen
Udfordringen er bare, at konkurrencen intensiveres jo også. Vi får flere og flere abonnementer at vælge imellem, og det betyder, at forbrugerne er blevet bedre abonnementskøbmænd.
Samtidig er der kommet de seneste år en stærkt øget prisbevidsthed ind, så vi er meget opmærksomme på prisen på vores abonnementer, om vi synes, de er for dyre.
Så vi er som forbrugere begyndt at shoppe abonnementer meget mere, end vi har gjort tidligere. Vi køber mange, men vi stopper dem også lige så snart, vi ikke har brug for dem mere. Det vil sige, at mange af vores kunder, abonnementsvirksomheder,
oplever egentlig, at det er blevet sværere at drive abonnementsvirksomheder oplever egentlig, at de synes, det er blevet sværere at drive abonnementsvirksomhed. Churn af voksne levetiden, af faldende akquisitionsomkostningerne stiger. Så det er jo sådan lidt et dilemma, at på den ene side så vokser abonnementsøkonomien,
og samtidig så oplever abonnementsvirksomheder, at det bliver hårdere og hårdere at drive en god abonnementsforretning. Og det er jo tilbage til det med kundeoplevelser. Dem, der formår at skabe de gode oplevelser, udvikle abonnementet osv. osv. har jo de bedste forudsætninger for at lykkes.
Jonas Juul Jeppesen
Men over en bred kamp, så oplever mange, at det bliver svært at få abonnement. Altså dengang vi sad og sålde aviser Morten Stahl, der sad vi jo egentlig bare, vi gjorde det sådan set også med dig Morten Suhr, du var jo chef dengang. Hvad hedder det også dengang? Der skulle vi jo egentlig bare sætte nogle abonnementer i gang, og så var vi videre til det næste.
Der var ikke noget, der hedder onboarding. Nej, det var noget.
Morten Stald
Nej, men prisniveauet var også noget andet. Og konkurrencen var en anden. Ja, rigtigt. Men jeg synes jo...
Morten Suhr Hansen
Og det er jo også jeres kunder, at de synes, det er svært og hårdt at drive en rent sæbel abonnementsforretning.
Morten Stald
Jamen, selvfølgelig er det svært, for jeg synes, det er tilbage til det med, at kunderne stiller krav. Men man kan jo selvfølgelig være irriteret over, de krav, eller man kan tænke det som en feedback til det værditilbud, vi tilbyder.
Og så prøve ligesom at finde ud af, altså så er du lidt tilbage til IKEA og den blanke side, og sige, hvad er det, vi tilbyder, hvad er det værd? Og der tror jeg, der er noget der, der er lidt svært. Man har måske tidligere været lidt mere vant til,
at prisen på en eller anden måde, vant henom, at prisen på en eller anden måde, det kunne man godt altså man kunne godt få det igennem, uden at kunderne blev alt for kritiske.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, ja. Men altså vi skal også lige huske på, at jo, det er blevet svært at drive en abonnementsforretning, men abonnenterne, som du siger, Morten Suhr, er blevet en bedre abonnementskøbmand. Men der siger du egentlig to ting. De er nemlig blevet en købmand
af flere abonnementer. De køber mere. De er bare hurtigere til at sige det op igen. Så det er jo derfor onboarding og sådan nogle ting er interessant. Men nu i løbet af året her i 2024, der havde jeg et længere forløb nede hos det auseanske virksomhed Frameo,
som jo sælger, hvad kan man sige, understøtter billedrammer. Og så er det sådan en software, hvor man kan skyde billeder op på den her billedrammer. Det er helt fantastisk software. Hvad hedder det? Projekt og produkt.
Og i løbet af året har vi så, og de har sat deres tjeneste på abonnement, FrameU Plus. Og der vælter det altså ind med abonnenter. Og det er jo fordi, når man så ser det der, når man kan abonnere på det, og så gør man det, det skal jeg da lige prøve af. Så man er jo ikke så bange længere.
Morten Stald
Det tror jeg er rigtigt. Det er den der barriere for at gå ombord i noget.
Morten Suhr Hansen
Det spænder jo sig, om de bliver.
Jonas Juul Jeppesen
Det er så det.
Morten Stald
Jo, men så må man jo også kigge på produktet og sige, er det det rigtige? Er det den rigtige målgruppe, man prøver at henvende sig til? Og selvfølgelig er det kompliceret, men jeg tænker, at det er jo også en del af det at drive forretning.
Morten Suhr Hansen
Men så skal vi også til at kigge på kundeadfærden på en anden måde. Nu talte du med Amalie fra TV2 i onboarding-serien, og hun talte jo om, at de kunne konstatere, at de havde mange kunder, der ligger i sådan et churn-and-return-segment., det vil sige kunder, der churner for at komme tilbage, når
det er tid til at se noget andet på TV2 Play. Så man kan jo egentlig godt være kunde over tid, og så alligevel have en masse churns and returns.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, lige præcis. Det er rigtigt.
Morten Suhr Hansen
Det oplever måltidskasser, det er der mange, der oplever. Der skal man jo kigge på de kunder på en ny anderledes mål. Ja, udvide sit
Jonas Juul Jeppesen
churn-perspektiv. Præcis.
Morten Stald
Ja, eller kundeperspektiv. Fordi jeg tror, at man kan godt som kunde føle, at man er abonnent hos årstiderne, selvom man lige holder pause et par måneder.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, de har mange, mange flere abonnenter, end de har... Basen er stor, den aktive base er stor.
Morten Stald
Så man kan sige, at der er man jo stadigvæk som kunde interesseret i produkter, man er egentlig også lojal nok, der er bare lige noget, der gør, at det er et dårligt match lige i nogle måneder.
Jonas Juul Jeppesen
Hvad hedder det? Skål for det.
Morten Suhr Hansen
Skål for det.
Jonas Juul Jeppesen
Det er meget godt at bruge de der overgange med en lille skåler. Ja, det er klart. Det sidste kapitel handler lidt omkring, at vi kigger fremad. Vi kigger på næste år, 25-26 stykker, og kan vide, hvad vi bringer med der,
og kan vide, hvad der kommer til at være vigtigt. Hvilke trendstendenser er der derude, som vi allerede nu godt kan begynde at spåle lidt omkring, når vi kigger lidt i noget krystalkugleværk. Nu starter du, Sur Hansen, med hensyn til det. Hvad ser du for dig, der sker? Hvad er trendstendene?
Morten Suhr Hansen
Personalisering. Personalisering.
Jonas Juul Jeppesen
Personalisering?
Morten Suhr Hansen
Har jeg lyst til at tale om?
Jonas Juul Jeppesen
Ja, tak.
Morten Suhr Hansen
Fordi nu startede jo hele den her podcast med RAPT og Spotify. Og det her med, at når året er omme, så får du din helt egen personlige rejse gennem året i musik præsenteret for dig.
Det er jo ikke det eneste Spotify gør. De er jo sindssygt dygtige til, at du kan personalisere din egen tjeneste, dine egen oplevelser, bliv anbefalet musik, der passer til dig, og vi kan jo nævne,
du nævner Strava og Aura, altså mange af de dygtige, succesfulde abonnementsvirksomheder arbejder med at skabe en personaliseret oplevelse for
sine kunder. Er det så en trend, der er der allerede nu? Ja, det er det jo for de dygtigste, men jeg tror, det er noget, der kommer til at vokse markant fremover. Igen tilbage til vores undersøgelse.
Der spørger vi jo ind til nogle af de vigtigste elementer i et abonnement i forhold til, om du bliver eller ikke bliver. Og hvis man tager de helt unge, dem under 30,
så har 21 procent en personaliseret brugeroplevelse som nummer et. Kigger man på dem over 60, så er det kun to procent. Så der er sådan et kæmpe generationsgab, kan man sige.
Jonas Juul Jeppesen
Der er sådan en tsunami af personaliseringer fra Rønne også.
Morten Suhr Hansen
Hvis man er ældre, så er man vant til, at alle får den samme avis, for nu er blivet i det billede. Hvis man er under 30, så er man vant til, at det feed, man får på TikTok eller Instagram,
det er lige præcis mit, eller Spotify eller alt muligt andet. Så jeg tror kun lige, vi har set toppen af isbjerget i forhold til brugernes krav til, at vi kan skabe personaliserede oplevelser.
Jonas Juul Jeppesen
Tænk, hvis man opdagede ens rap, der var ens en med en andens, så var det bare at tjene med det samme.
Morten Suhr Hansen
Ja, eller med alle andre. Ja, præcis. Så jeg tror personalisering, og det som Spotify laver, det er hyperpersonalisering. Ja. Det tror jeg er noget, som man virkelig, virkelig skal overveje, hvordan man bygger ind i sin forretning. Jeg synes stadigvæk, der er mange abonnementsvirksomheder også i Danmark,
der slet, slet ikke er langt i den rejse endnu.
Jonas Juul Jeppesen
Er det ikke også fordi, hvor du er stalt, nu er du jo også siddet ude på kortere tid siden end Morten og jeg, sidder du ude på kundesiden. Altså det der med personalisering, det lyder eddermame godt, men hold fast, hvor er er svært. Det er da sindssygt svært.
Morten Stald
Jeg er på den ene side enige med dig i, at personalisering fungerer, men jeg tror også, der kommer en, og man kan sige med AI og alle de muligheder, at vi oplever, at vi kan en masse ting, som er ret fine.
Men så egentlig tilbage til det der menneskelige, så man faktisk også gerne vil have noget menneskeligt. At man ikke bare bliver serveret eller præsenteret for det, der som en algoritme har
beregnet, eller sådan, fordi man også gerne har, altså, jeg har det også sådan, hvis jeg igen får blivet i avisverdenen, så vil jeg gerne, jeg vil jo gerne, at der er nogen, der hjælper mig med at sige, det er det her, altså hvis du skal prøve at forstå verden og hvad der sker, så skal du faktisk læse det her, i stedet for
at hvis jeg er vant til at læse tegneserierne og de små hurtige artikler, og så er det kun af det, jeg får, altså så misser jeg jo noget, og jeg taber jo ind i, synes jeg netop, at jeg vil gerne have nogen, der hjælper mig med at forstå verden. Det er derfor, jeg læser nyheder.
Morten Suhr Hansen
Men de unge læser jo så heller ikke nyheder. Men det er en helt anden...
Morten Stald
Det kan være, det er en anden podcast.
Morten Suhr Hansen
Det er en anden podcast.
Morten Stald
Og så de følger med på en anden måde. Det er bare så vigtigt, at vi jo ikke bare sidder og tænker, altså sådan har det jo altid været. De ældre generationer har altid peget på de unge og sagt, de gør ikke det rigtige.
Morten Suhr Hansen
Men det gør jeg ikke. Jeg tror, de er ekstremt velinformerede, men på en anden måde, end vi er.
Morten Stald
Ja, enige. Og derfor, det stiller igen selvfølgelig nogle krav, hvis man som virksomhed gerne både vil have de unge, og det er midt i livet, og de ældre, fordi det er nogle forskellige forventninger, vi har.
Jonas Juul Jeppesen
Kan jeg vide, om der på et tidspunkt kommer en modbølge til personalisering? Kan jeg vide, om man gerne vil, hvad kan man sige, være, altså er der nogle steder, hvor man gerne vil være anonym, hvor man egentlig gerne bare ikke vil blive genkendt, hvor man gerne vil bare falde ind i flokken?
Altså...
Morten Stald
Jamen, jeg tror igen, det er vigtigt, at der ikke er sådan en one size fits all. Det kommer lidt på, hvem man er. Altså fordi hvis man er en stor leverandør og er sådan et hurtigt
nyheder, der er god til at fortælle om, hvad der sker, så er personaliseringen måske rigtig godt. Men da jeg var på Information, der talte vi jo rigtig meget om at sige, at vi vil faktisk gerne kuvertere noget indhold på den måde, vi mener er vigtigt.
Og ja, selvfølgelig skulle der også være sådan noget, hvor man så, hvis man havde læst meget af det her, så var det måske en god idé at få det her op og få det præsenteret. Men man køber også ind i noget viden hos nogen, fordi det er jo det, der er så meget indhold.
Jonas Juul Jeppesen
Og jeg er jo ikke nogen for det.
Morten Stald
Jeg kunne godt tænke mig, at nogen er faktisk også på Spotify, fordi jeg synes nogle gange det bliver lidt overvældende. Jeg kan se, at jeg nu er midt i 40'erne, og hvis jeg selv går ind og finder en kunstner, så finder jeg noget af det, jeg har hørt for 15-20 år siden.
Så det er meget lidt nyt, selvom jeg bliver præsenteret for nogle playlists. Men jeg kunne faktisk godt tænke mig nogen, der sagde, at når du har lyttet til det, det og det, så tror vi de her tre nye kunstnere, de virkelig er noget for dig.
Jonas Juul Jeppesen
Du sagde måske lidt en ægte musikredaktør. Ja.
Morten Stald
Så der tror jeg igen, at mennesket er vigtigt. Og så tror jeg, at det jeg vil sige ovenpå det der, det er på en eller anden måde den der community-følelse. Så det der med at føle, at jeg ikke bare køber et produkt, og køber ind i en algoritme, og så er det noget, der kører automatiseret bag det hele.
Men at jeg kører ind i en gruppe af mennesker, som går op i det samme som mig, lige på det her felt, og som kan inspirere mig. Og som jeg på en eller anden måde kan være i dialog med.
Morten Suhr Hansen
Jeg er enig, og jeg ser det ikke som modsætning.
Jonas Juul Jeppesen
Nej, nej, nej, det er også rigtig snart.
Morten Suhr Hansen
Straffe er jo et perfekt eksempel på en tjeneste, der både er community-drevet og stærkt personaliseret. Så Spotify vil jo også sige, at de er jo kurteret indhold, samtidig med, at de er kurteret til dig, og ikke til
en million mennesker på en gang. Så jeg er enig i begge dele, men jeg fastholder mit synspunkt om personalisering.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, det skal jeg 100%.
Morten Stald
Men det tror jeg, det er vi jo alle sammen, vi er jo i en eller anden grad vant til det nu, så det ville være mærkeligt, hvis det slet ikke var der.
Jonas Juul Jeppesen
Må jeg lige prøve at spørge om en ting, som jeg har set flere steder her på det seneste, det har jeg selvfølgelig lidt af den amerikanske begreb, men det er en anden form for, jeg tror ikke det er sådan en masseflugt, men dog alligevel en flugt fra nogle sociale medier.
Altså der er nogle folkevandringer væk fra X eksempelvis, hvor man er dødt træt af, at maskiner taler med maskiner osv. Det kan være træls, at de så flytter over på noget andet.
Men et spørgsmål til jer og til mig selv sådan set og til abonnementsfolk, kan vide, hvordan sociale medier, som jo er ikke abonnementsbaserede, communitybaserede naturligvis, men kan vide om,
fordi de faktisk lidt, ligesom i gamle dage, er annoncefinansieret i gamle dage i forhold til vores avis, finder I ikke også, kan vide, hvordan trenden er for de type forretninger, når vi kigger ind i 2025, også i et abonnements perspektiv. Er det noget, I vil sige
noget omkring, eller er det bare et spørgsmål, vi skal lade stå åbent og se, hvad der sker? Altså, jeg vil godt sige noget omkring, eller er det bare et spørgsmål, at vi skal lade stå åbent og se, hvad der sker?
Morten Stald
Altså jeg vil godt sige noget, fordi jeg tror, det er enormt vigtigt, altså det er mere, hvad kan man sige, i forhold til virksomheder, hvordan man bruger sociale medier, at jeg tror, det er enormt vigtigt, at man virkelig
tænker over, og det er meget, vi har arbejdet en del med sådan indholdsproducerende, altså medier, og hvis de bare bruger dem til at sige, ej, jeg får distribueret en masse indhold, det er super godt. Det er bare ikke godt i den lange bane. Altså de skal ligesom tænke, okay, jeg får distribueret en masse indhold, det er supergodt. Det er bare ikke godt i den lange bane.
De skal ligesom tænke, at jeg får distribueret noget indhold, men hvad vil jeg så gerne? Hvad skal brugeren på Facebook, Instagram eller TikTok så gøre? Og kan jeg ligesom få dem til at komme over på sitet? Kan jeg få dem til at sign up til et nyhedsbrev? Kan jeg et eller andet? Så jeg tror, det er virkelig med at bruge det enormt strategisk,
så virksomhederne ikke bare siger, at nu får vi opbygget en masse followers på en social medie platform, for der kommer en ny i morgen, og det kommer til at ændre sig. Men det der med, hvordan kan de selv komme til at eje kontakten til
kunden? Og det er ikke fordi, jeg tænker, det er nyt eller revolutionerende, men jeg har bare oplevet rigtig mange, som lidt glemmer det, fordi så går man i den der, man går efter likes og reach
selvfølgelig også, men man glemmer lidt at sige, jamen det er fint, det er reach, men det er jo glemt igen om et par dage. Selvfølgelig får man opbygget noget brand, men det der med at eje kontakten til kunderne selv, er bare helt afgørende.
Jonas Juul Jeppesen
Lad os følge med i det der, hvad pokker der sker. Det skal vi virkelig, og det kommer vi også til. Der kan også være, at der kommer nogle makromæssige ting, der kan komme lovindgreb.
Morten Stald
Der kan ske alt muligt.
Jonas Juul Jeppesen
Alt muligt ting. Der er meget, der pusler på sig i den sammenhæng. Er der andre ting, vi lige skal tage med, inden vi runder af omkring læringer?
Morten Suhr Hansen
Ja, og trends.
Jonas Juul Jeppesen
Og trends, det er jo en trend, jeg skulle sige.
Morten Suhr Hansen
Inde i det nye år.
Jonas Juul Jeppesen
Ja, i 3. kapitel.
Morten Suhr Hansen
Lige præcis. Jeg tror, det skal vi nok ikke gå meget langt ned af i dag, det kan vi jo gøre i kommende podcast. Jeg tror, at B2B-abonnement bliver en stor trend. Det er, men jeg tror,
det er et vækstområde. Nu har vi jo selv dykket ned i det i forhold til vores egne på kontoret. Vi sidder lige nu og laver en prismodel for en af Danmarks største B2B-lærings-
og softwarevirksomheder. Ekstremt spændende. En virksomhed i voldsom vækst. Så jeg tror, at virksomheder i stigende grad kommer til at købe alle former for produkter og
tjenester i abonnement. Så det synes jeg personligt bliver spændende at følge.
Jonas Juul Jeppesen
Jeg tror også bare, det er det med, at man får øje på, hvor meget man egentlig abonnerer på som virksomhed. Ja. Altså fordi...
Morten Suhr Hansen
Men virksomheder tror jeg ikke har den der abonnementsforskrækkelse eller abonnementstræthed. Der kigger man jo på, hvad giver mening for virksomheden. Så der tror jeg, der er et helt andet og meget
Jonas Juul Jeppesen
større potentiale. Så er der jo nogle muligheder som abonnementskøbmand over mod virksomhederne, fordi der er jo nogle lovmæssige ting, som man ikke er på samme måde begrænset af. Det er jo ikke fordi, man så skal opføre sig dårligt, men her kan man jo, hvis man aftaler med kunden,
at det her må godt vare i to år, og så får du den her gode service, så må man jo gerne det, hvor vi på B2C jo er begrænset af nogle lovgivninger. Det her er ikke en appel til,
Morten Suhr Hansen
at man... Nej, det er det ikke.
Jonas Juul Jeppesen
Men det kan bare være, at der er nogle muligheder, som man kan benytte sig af. Og fordi virksomheder måske i nogle sammenhæng kan være, når de tager nogle beslutninger, måske tager beslutninger, som er længere rækkende.
Morten Suhr Hansen
Ja, derfor har det ikke nødvendigvis noget med binding at gøre, men jeg ser bare på mange af vores B2B-kunder, at de tjernelivorer, man ser, er jo meget, meget, meget lavere,
end man ser i mange B2C-forretninger. Det her churn-and-return-fænomen findes slet ikke i samme grad. Så jeg har en virksomhed, som jeg arbejder med nu,
hvor man churn er under 1% om året. Det tror jeg, mange B2C-forretninger. Altså for at have lidt ananas i egen
Jonas Juul Jeppesen
portvin, så kan man jo så sige, at vores egen lille butik er jo sindssygt glad for abonnement og er blevet det. Vi er også kommet med på bølgerne, ikke? Absolut. Altså, gud hjælp mig.
Morten Suhr Hansen
Jeg har rådgivning i abonnement.
Jonas Juul Jeppesen
Og det er det. Langt over halvdelen af vores omsætning jo drives af abonnementsaftaler.
Morten Suhr Hansen
Præcis. Vildt dejligt.
Jonas Juul Jeppesen
Så der kan abonnement også noget. De her skal vi ikke bunde ud og så få sluppet mikrofonerne. Tak fordi I ville være med.
Morten Suhr Hansen
Tak fordi vi måtte være med.
Morten Stald
Ja, tak fordi vi måtte.
Jonas Juul Jeppesen
Og så glædelig jul og godt nytår.
Morten Suhr Hansen
Ja, glædelig jul og godt nytår til os alle.
Jonas Juul Jeppesen
Så rent afslutningsvis, så er det jo dejligt, kære lytter, at I følger med, og også kommer med gode anbefalinger til, hvad vi skal snakke om her. Og jeg vil egentlig bare sige, glædelig jul og godt nytår. Husk at trykke følg eller abonner på podcasten og del den med Gud og hver mand,
så skal den opgå alt sammen. På genhør.
Creators and Guests
